
Scheppingsdrang
Schetsen in de verzamelingen van de Koninklijke Musea voor Schone kunsten van België
Diverse auteurs
240 ︎ 280 mm
︎ 368 blz. in 3 talen
Hardback
Artha – Art and Heritage books
isbn 9789464368253
De rijke collecties van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bieden een staalkaart van niet minder dan zes eeuwen kunst. De vele schetsen in de verzameling getuigen van het ontstaansproces van kunstwerken uit alle periodes.
Scheppingsdrang toont een rijk scala aan schetsen: geschilderd, getekend of geboetseerd, bestemd voor schilderijen, wandtapijten, reliëfs, beelden, gravures …, studies voor afzonderlijke figuren, voor details of een volledige compositie. Zonder onderscheid laten ze de hand van de kunstenaar zien.
Een uitgelezen keuze van tweehonderd kunstwerken en meer dan driehonderd illustraties biedt een unieke inkijk in het creatieve denken van de kunstenaar, van de eerste vaak aarzelende stappen tot het uiteindelijke werk, van ondertekeningen bij de Vlaamse Primitieven, via sprankelende natuurobservaties tot driedimensionale modellen bij moderne beeldhouwers, langs de virtuoos geschilderde schetsen van Rubens en Van Dyck en de schetsboeken van Fernand Khnopff.
Scheppingsdrang toont een rijk scala aan schetsen: geschilderd, getekend of geboetseerd, bestemd voor schilderijen, wandtapijten, reliëfs, beelden, gravures …, studies voor afzonderlijke figuren, voor details of een volledige compositie. Zonder onderscheid laten ze de hand van de kunstenaar zien.
Een uitgelezen keuze van tweehonderd kunstwerken en meer dan driehonderd illustraties biedt een unieke inkijk in het creatieve denken van de kunstenaar, van de eerste vaak aarzelende stappen tot het uiteindelijke werk, van ondertekeningen bij de Vlaamse Primitieven, via sprankelende natuurobservaties tot driedimensionale modellen bij moderne beeldhouwers, langs de virtuoos geschilderde schetsen van Rubens en Van Dyck en de schetsboeken van Fernand Khnopff.








Wat was het een plezier om nog eens aan een klassiek kunstboek te mogen meewerken: catalogusnummers, voetnoten, eindnoten, registers, een bibliografie… Schaven tot elke komma en elk aanhalingsteken wél of niet gecursiveerd staat. En dat in drie talen, met elk hun eigen typografische regeltjes. Love it.
De timing van dit boek was pittig, maar met goed georganiseerde uitgever en een team van 3 ervaren ontwerpers – die bovendien goed kunnen samenwerken – hebben we de klus binnen de deadline geklaard.
Heb je nog zo’n kunstboek up your sleeve? Bring it on, baby!
De timing van dit boek was pittig, maar met goed georganiseerde uitgever en een team van 3 ervaren ontwerpers – die bovendien goed kunnen samenwerken – hebben we de klus binnen de deadline geklaard.
Heb je nog zo’n kunstboek up your sleeve? Bring it on, baby!
























We kozen voor een lay-out die de voorwerpen zelf centraal stelt, gedetoureerd en op een rustige achtergrond, als anker in deze zee van informatie.
De heldere typografie — onze persoonlijke favorieten Freight en de ES Klarheit Grotesk (nomen est omen) — zorgt voor een bladspiegel die rijk en erudiet oogt, maar niet overladen. Met icoontjes en zorgvuldig gekozen wit vindt elke lezer zijn weg door de vaderlandse geschiedenis.
Een geschiedenis van België in 100 voorwerpen is een boek om op je nachttafeltje te leggen en elke avond een stukje te lezen. En daarna nog een. En dan nog eentje. Om het (af) te leren.
De heldere typografie — onze persoonlijke favorieten Freight en de ES Klarheit Grotesk (nomen est omen) — zorgt voor een bladspiegel die rijk en erudiet oogt, maar niet overladen. Met icoontjes en zorgvuldig gekozen wit vindt elke lezer zijn weg door de vaderlandse geschiedenis.
Een geschiedenis van België in 100 voorwerpen is een boek om op je nachttafeltje te leggen en elke avond een stukje te lezen. En daarna nog een. En dan nog eentje. Om het (af) te leren.


